הם יגדילו את הרייטינג ואתם תפסידו את הכסף

השקעות » הם יגדילו את הרייטינג ואתם תפסידו את הכסף

גלובס דצמבר 2019

“יכול להיות שאובמה צודק, ושרמות המחירים בשוק המניות כיום ייראו בעוד כמה שנים כמציאה – אבל סביר יותר להניח שבחצי השנה הקרובה הן ייראו כמציאה גדולה עוד יותר.” כך כתב ב-8 במרץ 2009 עורך אתר TheMarker, איתן אבריאל.

ביום שלמחרת, ה-9 במרץ 2009 סגר בשער יומי הנמוך ביותר לשנת 2009 שאחריו החלו מדדי המניות בארה”ב במהלך העליות הגדול ביותר מעולם.

ה-S&P500, מדד המניות המרכזי של ארה”ב, עלה משער של 676 נקודות ב-9 במרץ 2009, לשער של 3,316 נקודות ב-16 בינואר 2020, תשואה פנומנלית של כמעט 400% ב-11 שנים.

ואבריאל לא היה לבד. סקירה של כותרות כל העיתונים הכלכליים בישראל באותו שבוע מראה שהטון בכולם היה שלילי, ולא נתן רמז לכך שגל העליות הגדול נמצא מעבר לפינה.

והעיתונות הכלכלית הישראלית לא הייתה לבדה בחוסר היכולת לצפות את תחילת הגאות, כפי שמעטים בלבד בעולם כולו חזו בהצלחה את המשבר הפיננסי של שנת 2008, או את משבר הקורונה של שנת 2020.

בדצמבר 2019 ריכז גלובס את המלצות האנליסטים ובתי ההשקעות המובילים בישראל, וכולם חזו ששנת 2020 תהיה חיובית בשוקי ההון, עם תחזית ממוצעת של עלייה ב-7% במדד ה-S&P 500.

אף אחד לא יודע מתי יבוא המשבר, אף אחד לא יודע מתי הוא ייגמר

אין כאן כוונה להקטין ממקצועיותם של האנליסטים, בתי ההשקעות או העיתונאים הכלכליים, אלא רק להמחיש שוב את המשפט שאמר המשקיע האגדי וורן באפט: “אל תחשוב שתדע לזהות את כיוון השוק – זה בלתי אפשרי לאורך זמן”.

אף אחד בשוק ההון לא באמת יודע כמה זמן יימשכו העליות, מתי יגיע המשבר, עד לאן השווקים ירדו ומתי הם יחזרו לעלות.

ובינתיים, בעיתונים וכלי התקשורת – “טלטלה”

העיתונים הכלכליים, העיתונים היומיים, מהדורות החדשות ותוכניות הראיונות צריכים לייצר תוכן באופן קבוע, למכור עיתונים, ליצור זרימה של מבקרים לאתרי האינטרנט ובאופן כללי – להתפרנס.

בתקופות של משברים בשוק ההון, נראה שכלי התקשורת השונים מתחרים ביניהם עם כותרות אפוקליפטיות על: “קריסה”, “התרסקות”, “מפולת”, “טלטלה” “משבר” וכו’, והסיבה מובנת – כותרות דרמטיות מאז ומעולם עזרו למכור עיתונים.

אך הכותרות הללו לא רק מוכרות עיתונים ומייצרות טראפיק לאתר האינטרנט – הן גם מגבירות את הלחץ של המשקיעים בעקבות הירידות, לחץ שבמקרים רבים גורם למשקיעים לקבל החלטות השקעה מוטעות, שיגרמו להם להפסדים משמעותיים.

מחקרים רבים שבדקו התנהגות משקיעים בשוק ההון מראים שהציבור נוהג להיכנס לשוק כשהמדדים גבוהים יחסית ולצאת ממנו אחרי שהירידות החריפות כבר הושלמו, ובדרך מקטין מאוד את התשואה ארוכת הטווח שלו על ההשקעה.

ניתן להעריך שחלק מההתנהגות הזו נגרמת כתוצאה מהמידע שמקבל הציבור מהתקשורת – כותרות אופוריות בימים של גאות וכותרות אפוקליפטיות בימים של ירידות.

המלצות קריאה נוספות:

מה אנחנו קוראים כשאנחנו קוראים עיתונים?

השקעה בשוק ההון אינה דבר פשוט.

העשור האחרון אולי השכיח את העובדה הזו מליבם של משקיעים רבים, אך המשבר הנוכחי קרוב לוודאי שמזכיר להם אותה ביתר שאת.

למי שאינו מתכוון להתמקצע בהשקעות בשוק ההון – מומלץ לעבוד עם איש מקצוע – מנהל תיקים או יועץ השקעות מורשים ובעלי ניסיון.

מי שמעוניין לנהל את כספו באופן עצמאי, ומוכן להשקיע בכך את זמן הלימוד והניהול הנדרשים, חייב להעמיק בחומר ולא להסתפק בכותרות ובכתבות המפורסמות בעיתונים היומיים או הכלכליים.

קבלת החלטות לגבי ניהול תיק ההשקעות הפרטי על פי הכותרות והכתבות בעיתונות היומית והכלכלית, ברוב המקרים, תגרום למשקיעים להשיג תשואות חסר על כספם, ובדרך תגרום ללא מעט לחץ וכאב לב.

הכתבים ועורכי העיתונים אינם יועצי השקעות או מומחים כלכליים. הם בראש ובראשונה, ובכן, עיתונאים.

חשוב להתייחס לכתבות ולכותרות בנושאים כלכליים באותה מידה של ספקנות בה אתם מתייחסים לכתבות וכותרות בנושאים פוליטיים.

ואותו הדבר, אגב, תקף גם לגבי כתבות בנושא החיסכון הפנסיוני.

עוד באותו נושא:

יועץ פנסיוני אובייקטיבי ברישיון משרד האוצר, חבר לשכת היועצים הפנסיוניים ופורום החוסכים לפנסיה. יזם חברתי, כותב, מוסיקאי.
כל התכנים באתר זה נועדו לסייע לקוראים בקבלת החלטות כלכליות טובות יותר, אך אינם מהווים ייעוץ פנסיוני או ייעוץ השקעות אישי המותאם לצרכי הקורא.

כתיבת תגובה

שינוי גודל גופנים
ניגודיות