מס חברות הוא מס שמשלמות חברות בע"מ (וישויות משפטיות נוספות, כפי שנראה בהמשך) על הרווחים שלהן.
במדריך הזה נסביר כל מה שחשוב להכיר על מס חברות, את שיעורי מס החברות בישראל לאורך השנים, וכמובן – את שיעור מס החברות העדכני לשנת 2021.
מה זה מס חברות?
כחלק ממדיניות המסים של מדינת ישראל, חייבות חברות בע"מ בתשלום מס על רווחיהן.
מס החברות חל על פי חוק על כל "חבר בני אדם", כלומר, כל גוף ציבורי, מאוגד או מאוחד, וכל חברה, אגודת אחים, חברותה או התאחדות, בין שהן מאוגדות ובין שאינן מאוגדות.
מס החברות בישראל מוטל ללא קשר למס המוטל על בעליה של החברה כיחידים, כך שנוצרת למעשה חבות מס כפולה – פעם אחת כמס חברות על רווחי החברה, ובפעם השנייה – מס על הדיבידנד המחולק לבעלי המניות בחברה.
תשלומי מס החברות מבוצעים אחת לחודש, כמקדמות מס, כאשר בסופה של השנה החברה נדרשת להשלים את התשלום, או מקבלת החזר מס, בהתאם לרווחים בפועל ול"שומה" הסופית של מס ההכנסה.
גביית מס החברות בישראל נעשית מכוח פקודת מס הכנסה, ושיעור מס החברות מופיע בסעיף 126 לפקודת מס הכנסה (חלק ז' של הפקודה).
על מי מוטל מס חברות בישראל?
מס חברות בישראל, מוטל על פי חוק על כל חבר בני אדם, כלומר – כל גוף ציבורי, מאוגד או מאוחד, וכל חברה, אגודת אחים, חברותה או התאחדות, בין שהן מאוגדות ובין שאינן מאוגדות ובהן, כמובן, גם חברות בע"מ.
איך מחושב מס חברות?
חישוב מס החברות מתבצע על ידי מכפלה של שיעור המס, הקבוע בחוק, ברווחי החברה (ובלשון רשויות המס: "הכנסה החייבת במס").
רווחי החברה מחושבים על פי הכנסות והוצאות החברה בשנת המס, בהתאם לכללי החשבונאות המקובלים.
את הרווח החשבונאי הסופי של החברה מכפילים בשיעור מס החברות העדכני לשנת המס, והתוצאה היא סכום המס הכולל שעל החברה לשלם בשנת המס.
מכיוון שתשלומי המס משולמים על ידי החברה לאורך השנה, בהתאם לשיעור מקדמות המס שקובע פקיד השומה לכל חברה, נדרשת החברה בסוף השנה לבצע רק תשלומי השלמה (במידה שתשלומי המקדמות היו נמוכים מדי), או לחילופין – לקבל החזר מס מהמדינה, במידה שמקדמות המס היו גבוהות מחבות המס הכוללת של החברה.
שיעורי מס חברות 2021 ובשנים קודמות
שיעור מס החברות בישראל בשנת 2021 עומד על 23%, ושיעור המס על הדיבידנדים עומד על 30%.
כאשר בודקים את מגמת מיסוי החברות לאורך השנים ניתן לראות שהמיסוי המצרפי (מס חברות+מס על דיבידנדים) נמצא באופן כללי במגמת ירידה, ועומד כיום על 46.10%.
שנת מס | מס חברות | מס דיבידנדים | מס מצרפי |
---|---|---|---|
2021 | 23% | 30% | 46.10% |
2020 | 23% | 30% | 46.10% |
2019 | 23% | 30% | 46.10% |
2018 | 23% | 30% | 46.10% |
2017 | 24% | 30% | 46.80% |
2016 | 25% | 30% | 47.50% |
2015 | 26.5% | 30% | 48.55% |
2014 | 26.5% | 30% | 48.55% |
2013 | 25% | 30% | 47.50% |
2012 | 25% | 30% | 47.50% |
2011 | 24% | 25% | 43.00% |
2010 | 25% | 25% | 43.75% |
2009 | 26% | 25% | 44.50% |
2008 | 27% | 25% | 45.25% |
2007 | 29% | 25% | 46.75% |
2006 | 31% | 25% | 48.25% |
2005 | 34% | 25% | 50.50% |
2004 | 35% | 25% | 51.25% |
2003 | 36% | 25% | 52.00% |
כיצד ניתן לשלם פחות מס חברות?
מס החברות בישראל הוא אחיד לכל החברות – גדולות כקטנות, אך ניתן להפחית אותו באמצעות קבלת הטבות מס במסגרת החוק לעידוד השקעות הון בישראל.
החוק לעידוד השקעות הון מספק הטבות מס לחברות המשקיעות ביצירת מקומות עבודה בישראל, על ידי הקמת מפעלים, שיפוץ והגדלת הנכסים, השקעות פיננסיות ועוד.
כך, חברות היי-טק רבות נמצאות במסלול של מס חברות מופחת, במסגרתו הן משלמות מס של 12% מס חברות (6% לחברות ענק) ובעלי החברות משלמים מס דיבידנדים מופחת של 4%.
חברות מוטות יצוא זכאיות גם הן למס חברות מופחת במסגרת החוק לעידוד השקעות הון – 7.5% (בפריפריה) או 16% (במרכז), ובעלי המניות בחברות האלה נהנים מתשלום מס מופחת של 20% על הדיבידנדים.
החזר מס לחברות
החזרי מס לחברות נפוצים בעיקר במקרים שבהם סכום מקדמות המס ששולמו גבוה יותר מחבות המס בפועל של החברה בשנת מס מסוימת.
בנוסף, במקרים בהם שיטת המיסוי השתנתה במהלך השנה, או שנכנסו לתוקף תקנות מס חדשות המקלות על החברות, ניתן לבקש החזר מס.
שיעור מס חברות במדינות השונות בעולם – 2021
מדינה | מס חברות (%) |
---|---|
האי מאן | 0 |
טורקמניסטן | 8 |
הונגריה | 9 |
מונטנגרו | 9 |
בוסניה והרצגובינה | 10 |
בולגריה | 10 |
גיברלטר | 10 |
קוסובו | 10 |
קירגיסטן | 10 |
מקדוניה | 10 |
פרגוואי | 10 |
קטאר | 10 |
טימור | 10 |
מאקאו | 12 |
מולדובה | 12 |
קפריסין | 12.5 |
אירלנד | 12.5 |
ליכטנשטיין | 12.5 |
אוזבקיסטן | 14 |
אלבניה | 15 |
גיאורגיה | 15 |
עירק | 15 |
כוויית | 15 |
ליטואניה | 15 |
מאוריציוס | 15 |
עומאן | 15 |
סרביה | 15 |
גרמניה | 15.825 |
רומניה | 16 |
לבנון | 17 |
סינגפור | 17 |
בלרוס | 18 |
קרואטיה | 18 |
אוקראינה | 18 |
צ'כיה | 19 |
פולין | 19 |
סלובניה | 19 |
בריטניה | 19 |
ארמניה | 20 |
אזרבייג'ן | 20 |
קמבודיה | 20 |
אסטוניה | 20 |
פיג'י | 20 |
פינלנד | 20 |
איסלנד | 20 |
קזחסטן | 20 |
לטביה | 20 |
מדגסקר | 20 |
רוסיה | 20 |
ערב הסעודית | 20 |
טיוואן | 20 |
תאילנד | 20 |
וייאטנם | 20 |
פורטוגל | 21 |
סלובקיה | 21 |
שבדיה | 21.4 |
בוצוואנה | 22 |
דנמרק | 22 |
קוריאה הדרומית | 22 |
נורבגיה | 22 |
טורקיה | 22 |
מצרים | 22.5 |
ישראל | 23 |
טג'יקיסטן | 23 |
יפן | 23.2 |
איטליה | 24 |
לאוס | 24 |
לוב | 24 |
מלזיה | 24 |
אוסטריה | 25 |
בוליביה | 25 |
סין | 25 |
גאנה | 25 |
הונדורס | 25 |
הודו | 25 |
אינדונזיה | 25 |
חוף השנהב | 25 |
מונגוליה | 25 |
מיאנמר | 25 |
הולנד | 25 |
פנמה | 25 |
ספרד | 25 |
טוניסיה | 25 |
אורוגוואי | 25 |
זימבאבווה | 25.75 |
לוקסמבורג | 26 |
הרפובליקה הדומיניקנית | 27 |
יוון | 28 |
ניו זילנד | 28 |
דרום אפריקה | 28 |
סרי לנקה | 28 |
פרו | 29.5 |
בלגיה | 29.58 |
אנגולה | 30 |
ארגנטינה | 30 |
אוסטרליה | 30 |
ברבדוס | 30 |
הרפובליקה של קונגו | 30 |
קוסטה ריקה | 30 |
אל סלבדור | 30 |
גבון | 30 |
קניה | 30 |
מלאווי | 30 |
מקסיקו | 30 |
ניקרגואה | 30 |
ניגריה | 30 |
פקיסטן | 30 |
פאפואה ניו גינאה | 30 |
פיליפינים | 30 |
רואנדה | 30 |
סנגל | 30 |
טנזניה | 30 |
טרינידד וטובגו | 30 |
אוגנדה | 30 |
מרוקו | 31 |
גרינלנד | 31.8 |
מוזמביק | 32 |
נמיביה | 32 |
קמרון | 33 |
קולומביה | 33 |
ג'מאיקה | 33.3 |
צרפת | 33.33 |
ברזיל | 34 |
ונצואלה | 34 |
צ'אד | 35 |
הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו | 35 |
גינאה המשוונית | 35 |
מלטה | 35 |
זמביה | 35 |
פוארטו ריקו | 39 |
שוויץ | 11.5-24 |
אקוודור | 22-28 |
צ'ילה | 25/27 |
הונג קונג | 8.25 / 16.5 |
קנדה | מס פדרלי 15%, שלטון מקומי 11-16% |
ארה"ב | מס פדרלי 21%, שלטון מקומי 1-12% |
סיכום
מס החברות בישראל נמצא בעשורים האחרונים בירידה, ואינו גבוה ביחס למדינות רבות בעולם המערבי.
חשוב – אין לראות בכתוב במדריך הזה משום ייעוץ משפטי או ייעוץ מס מכל סוג שהוא. במקרה הצורך – מומלץ לפנות לרואה חשבון או עורך דין המתמחים בתחום.