לקנות ירוק – איך להקטין את הנזק הסביבתי של קניות אונליין

היקף הקניות אונליין בישראל גדל בשנים האחרונות בקצב מהיר. כ-70 מיליון חבילות צפויות להגיע לקונים ישראליים במהלך 2019, והמספרים גדלים בכל שנה באופן מתמיד.

היקפי המשלוחים העצומים האלה מגיעים כמובן גם עם השפעה משמעותית על הסביבה, בין היתר עקב הגידול במספרי הטיסות ונסיעות רכבי המשלוח, והעלייה בכמות האריזות הנוספות הנלוות לקניות אונליין.

הקטנת נזק סביבתי קניות אונליין

אך האם הנזק הסביבתי המשמעותי של קניות אונליין הוא אכן מחוייב המציאות?

מחקרים שנעשו בתחום מראים שקמעונאות מקוונת היא דווקא יעילה יותר מבחינה אנרגטית, בהשוואה לקניה בחנויות הפיזיות המסורתיות.

נסיעת הקונים לחנות הפיזית והמעבר מחנות לחנות הם לרוב יותר בזבזנים באנרגיה לעומת המשלוחים של אתרי הקניות השונים.

עם זאת, ככל שהקונים באינטרנט מפצלים את הרכישות שלהם למספר גדול יותר של קניות קטנות, וככל שעולה שיעור החזרת המוצרים – היתרון הסביבתי של קניות אונליין מתפוגג ואף הופך לחיסרון.

איך כל אחד מאיתנו יכול לצמצם את הפגיעה הסביבתית בקניות אונליין?

1. לרכז מספר הזמנות למשלוח אחד

אם בעבר נהגו רוב הקונים דרך האינטרנט לרכז את הקניות שלהם על מנת להקטין את עלויות המשלוח, כיום הרף לקבלת משלוחים בחינם ירד באופן משמעותי ברוב האתרים בישראל ובעולם.

אז נכון שזה לפעמים פחות נוח מקנייה מיידית, אבל ריכוז של מספר גדול יותר של פריטים בכל הזמנה, יצמצם את ההשפעה הסביבתית השלילית של המוצרים שקנינו.

ביום הרווקים הסיני האחרון, לדוגמא, נשלחו כמעט 2 מיליארד חבילות מסין לרחבי העולם, וברור לכולנו שהמספר הזה יכל להיות קטן הרבה יותר, על ידי ריכוז של מספר פריטים גדול יותר בכל רכישה.


מדריכי הקניות של savey


2. לא להגזים עם ההחזרות

אחת הדרכים הפופולריות ביותר של אתרי אינטרנט להגדלת אמון הקונים היא לאפשר להם להחזיר או להחליף את המוצרים שרכשו, לעתים קרובות ללא עלות.

בעוד שהחזרת פריטים שאינם מתאימים היא טבעית, ויוצרת נזק סביבתי נמוך יותר מרכישה של פריטים שאינם מתאימים ולא יהיו בשימוש, חשוב לא להפריז במספר ההחזרות, ולהשתמש בהן באופן מושכל.

3. רישמו בפרטי המשלוח אפשרויות משלוח חלופיות והמנעו ממשלוחים חוזרים

הגדרה ברורה של זמני משלוח מועדפים, או רישום שם של שכן שיוכל לקבל את המשלוח במידה ולא תהיו בבית, יכולים לצמצם את מספר הביקורים של השליח על מנת לספק את המשלוח שהוזמן.

4. במשלוחים שאינם דחופים – השתמשו במשלוח רגיל ולא אקספרס

משלוחי אקספרס הם אפשרות נוחה מאוד, ובחלק מהמקרים הם אינם יקרים, אך הם בהחלט בזבזנים יותר מבחינה אנרגטית.

בקנייה של מוצרים שאינם דחופים עבורכם – השתמשו במסירה רגילה.

5. הקימו קבוצות קנייה

קנייה במסגרת קבוצת קנייה יכולה להקטין את כמות המשלוחים, ולעתים – גם להוזיל את מחירי הפריטים עצמם.

שאלו את עצמכם האם אולי תוכלו להשיג את המוצר מחנות מקומית במקום – אולי אליהם תוכלו להגיע ברגל או באופניים.

6. והשאלה שלא נשאלת מספיק – האם אנחנו באמת צריכים את זה?

תרבות השפע גורמת לקנייה עודפת של מוצרים רבים, שלעתים אפילו לא ישמשו אותנו יותר מפעמים ספורות.

בדקו עם עצמכם – האם אתם באמת צריכים את המוצרים שאתם עומדים להזמין?

ואולי בכלל עדיף לקחת את הכסף ובמקום לבזבז אותו בבלאק פריידי, לשים אותו בקופת גמל להשקעה כחיסכון לילדים או לעצמכם… ;-)

לקבלת סיוע ממומחה צרכנות/קניות השאירו פרטים
חזרה לנושא שפספסתם
תוכן עניינים
על המחבר
לקבלת סיוע ממומחה צרכנות, קניות
מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם:
הרשמה לניוזלטר שלנו
פוסטים דומים באותו נושא
בצעו השוואה חכמה
התייעצו עם מומחים