ירידת ערך רכב היא נושא שרוכשי רכבים בדרך כלל לא אוהבים לחשוב עליו, אך מדובר באחד מהפרמטרים הכלכליים החשובים ברכישה של רכב חדש או משומש.
לא תמיד קל לצפות את ירידת הערך הצפויה לרכב, שמושפעת מגורמים כמו המותג, קטגוריית הרכב, השקת גרסא חדשה לדגם ועוד, אך נתוני המחירונים של מותגי הרכב השונים לאורך השנים נותנים כיוון לא רע.
ערכנו בדיקה מקיפה של עשרות דגמי רכב לאורך השנים, ואנחנו נציג כאן מספר אינדיקציות ופרמטרים להערכת ירידת הערך הצפויה לרכב, טרם קנייתו.
1. איך ניתן לבדוק ירידת ערך של דגם מסויים?
הבדיקה הטובה ביותר לירידת ערך של דגם מסויים היא באמצעות בחינת התנהגות המחירים שלו בשנים קודמות, נתונים שניתן למצוא במחירוני הרכב השונים – לוי יצחק ויד 2.
קיימים מספר חסרונות לבדיקה באופן הזה – שונות בין מחירי הרכבים במחירונים השונים, חוסר יכולת לשקלל שינויים עתידיים בגרסאות של דגמי הרכב, השפעות של ריקולים או פרסומים שליליים לגבי מותג או דגם מסויים, מבצעי טרייד אין ועוד.
בנוסף, חשוב לבודד את מרכיב החודש בשנה שבה מבוצעת הבדיקה, מאחר ומחירי הרכבים משתנים גם במהלך השנה, עם התקדמותה לקראת שנת המודל החדשה.
אנחנו בחרנו לבצע את בדיקת ירידת הערך לפי הנתונים הקיימים במחירון יד 2, משתי סיבות עיקריות:
- מחירי המחירון המופיעים במחירון יד 2 מבוססים על מחירי עיסקאות שבוצעו בפועל, לעומת המחירים במחירון לוי יצחק אשר מתבססים על סקרים טלפוניים ועל נתונים מיבואני הרכב.
- מחירון יד 2 מאפשר לשקלל פרמטרים נוספים כגון חודש העלייה על הכביש, בעלויות קודמות, קילומטרז' ועוד.
2. מהי ירידת הערך של רכב חדש לאורך השנים?
על פי נתוני המחירים במחירון יד 2, רכב חדש מאבד בין 5%-7% מערכו, ברגע שהוא עולה על הכביש ומשנה סטאטוס מרכב חדש לרכב יד 2.
ירידת הערך של רכב חדש בשנתיים הראשונות שלו על הכביש (כולל ירידת הערך הראשונית בעת עלייתו על הכביש) נעה בין 13%-22% מערכו, בכל שנה, ובממוצע – כ-15%.
החל מהשנה השלישית של הרכב על הכביש, מתחילה ירידת הערך שלו להתמתן, ונעה 12%-15%, ובממוצע – 14%.
לאחר מכן, בשנים 4-10, ממשיך ערכו של הרכב לרדת בממוצע בכ-13%.
ירידת ערך רכב לאורך השנים – נתונים ממוצעים
בטבלה הבאה מוצגים נתוני ירידת הערך הממוצעים בהשוואה שנתית, וכן למול ערכו המקורי של הרכב.
המספרים נועדו לעזור בהחלטה לגבי שנתון הרכב לרכישה, וכן כדי לתת למשתמשים את היכולת להשוות את ירידת הערך של דגם מסויים לממוצע בענף:
שנה | % ירידת ערך שנתית | % ירידת ערך כוללת | % ירידת ערך שנתית - ביחס למחיר הרכב המקורי כחדש |
---|---|---|---|
1 | 15% | 15% | 15% |
2 | 15% | 28% | 13% |
3 | 14% | 38% | 10% |
4 | 13% | 46% | 8% |
5 | 13% | 53% | 7% |
6 | 13% | 59% | 6% |
7 | 13% | 64% | 5% |
8 | 13% | 69% | 5% |
9 | 13% | 73% | 4% |
10 | 13% | 77% | 4% |
חשוב לזכור שאת מגמת ירידת הערך הצגנו באחוזים, וכי ירידת הערך הנומינלית (בכסף) גבוהה יותר בתחילת חייו של הרכב.
לדוגמא – רכב חדש בשווי של 100 אלף ש"ח, אשר איבד ב-3 השנים הראשונות שלו על הכביש 40% מערכו, הפחית משוויו בפועל 40,000 ש"ח.
לעומתו, רכב בן 3 שנים, בשווי 60 אלף ש"ח, אשר איבד ב-3 השנים הבאות שלו על הכביש 35% מערכו, הפסיד משוויו בפועל 21,000 ש"ח בלבד.
3. מתי הכי כלכלי לרכוש רכב?
כפי שראינו, אובדן הערך הכספי הגדול ביותר לרכב הוא ב-3 השנים הראשונות שלו על הכביש, ומצד שני הפער באובדן הערך באחוזים לאורך השנים אינו גדול.
לנתונים הללו יש כמובן להוסיף את השונות בהתנהגות ירידת הערך של המותגים והדגמים השונים, וכן את עלויות אחזקת הרכב, שיהיו בדרך כלל גבוהות יותר לרכבים ותיקים יותר.
בנוסף לכך חשוב תמיד לבחון את התקציב העומד לרשות הקונה – רכישת רכב תוך לקיחת הלוואה, תגרום בדרך כלל להתייקרות ערכה הכולל של העיסקה.
אם בודקים את הנושא מהבחינה הכלכלית נטו, רכישה של רכב בן 2-3 שנים תהיה בדרך כלל הכלכלית ביותר, בכפוף לכך שהיא נמצאת במסגרת התקציבית של הרוכש, מכיוון שהיא משלבת עלויות אחזקה נמוכות יחסית, וירידת ערך נומינלית נמוכה משמעותית ביחס לרכב חדש.
סיכום
קניית רכב פרטי היא החלטה כלכלית משמעותית כמעט לכל משפחה בישראל, וחשוב לקחת בחשבון גם את פרמטר ירידת הערך.