חברת מנורה מבטחים, אחת מחברות הביטוח הגדולות ביותר בתחום החיסכון ארוך הטווח, הודיעה כי היא משווה את עמלות ההיקף שהיא משלמת לסוכני הביטוח על שיווק ביטוחי מנהלים וקרנות פנסיה, במטרה לשפר את ההמלצות שנותנים סוכני הביטוח ללקוחות.
ענף החיסכון ארוך הטווח סובל כבר עשרות שנים מניגוד עניינים מובנה בין סוכני הביטוח וציבור החוסכים, הנובע ברובו ממנגנון התגמול של הסוכנים, אשר קיבלו עמלות גבוהות במאות אחוזים על שיווק ביטוחי מנהלים, בהשוואה לעמלות על שיווק קרנות פנסיה.
ההפרש המשמעותי בשיעור העמלות גרם למקרים שבהם המליצו סוכני ביטוח ללקוחות על ביטוחי מנהלים, גם אם התועלת הכלכלית ללקוח של החיסכון באמצעות מוצר זה הייתה נמוכה יותר בהשוואה לחיסכון באמצעות קרן פנסיה.
מדובר במהלך מבורך של מנורה מבטחים, אך הוא אינו מספיק. השוואת העמלות מתייחסת לעמלות ההיקף בלבד – העמלות שמקבלים הסוכנים על המכירה, אך אינן כוללות את עמלות הנפרעים – העמלה השוטפת שמקבלים הסוכנים על כל פוליסה.
כפי שכתבנו בעבר, על מנת לסיים את ניגוד העניינים הבעייתי בין סוכני הביטוח והחוסכים, מודל העמלות בענף החיסכון הפנסיוני צריך להיות אחיד, ללא קשר לסוג המוצר הנמכר.
מדובר בשינוי שעלול לעורר התנגדות בקרב חלק מסוכני הביטוח, אך בטווח הארוך הוא יועיל לכל הצדדים ויגדיל את רמת האמון של ציבור החוסכים בענף החיסכון הפנסיוני.