בנק ישראל הודיע היום שהחל מתאריך 4/3/2020, שיקים שחזרו בשל היעדר כיסוי לא ייחשבו בספירת השיקים הגורמת להפיכתו של לקוח ללקוח מוגבל.
צעד זה, שמגיע בעקבות מצוקתם של עסקים ומשקי בית רבים כתוצאה ממשבר הקורונה, נועד לשפר את יכולתם של העסקים ומשקי הבית לצלוח את המשבר מבחינה כלכלית, ולמנוע מהם כניסה לסטאטוס של לקוח מוגבל ולמעגל חובות הרסני.
לפי הנחיית בנק ישראל, לקוחות שזהו השיק העשירי שלהם שחזר, לא יהפכו ללקוחות מוגבלים, כל זמן שההנחייה בתוקף, עד להודעה שיפרסם בנק ישראל לגבי תום תקופת ההשהיה.
כל זמן שחשבונות הלקוחות לא יוגבלו עקב שיקים חוזרים, תוצג במערכת איתור החשבונות המוגבלים באתר האינטרנט של בנק ישראל הבהרה, שעל פיה שיקים שחזרו בתקופת ההשהיה לא נכללים במידע המוצג במערכת, ועל מקבלי השיקים לקחת עובדה זו בחשבון בבואם לקבל תשלום בשיק.
חשוב לשים לב
- למרות שחשבונו של הלקוח לא יוגבל בגלל השיק שחזר, המידע על אירוע ההחזרה יועבר למערכת לשיתוף נתוני אשראי, שעל בסיס המידע שבה מחושב דירוג האשראי של הלקוח ששילם באמצעות השיק שחזר.
- למרות שבתקופת ההשהיה לא יוגבלו חשבונות, יהיה ניתן בהמשך לפתוח הליך הוצאה לפועל לגביית שיק שלא כובד.